A Very Berry Start-Up

στην Ελλάδα

Info: Υπεύθυνη Επικοινωνίας στην Tekmon Geomatics

Μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων έχουν κάποιο κτήμα που συνήθως κληρονομούν από τους γονείς τους. Παλαιότερα, τα κτήματα αυτά είτε πωλούνταν είτε χτίζονταν. Σήμερα όμως η κατασκευή απαιτεί μια μεγάλη επένδυση και οι αγοραστές της γης είναι δύσκολο να βρεθούν. Παρ ‘όλα αυτά, χάρη στις καιρικές συνθήκες της Μεσογείου, υπάρχει πάντα κάτι που είναι πιθανό να φυτρώσει στα περισσότερα εδάφη. Η γεωργία είναι μια οδός που αρκετοί νέοι ιδιοκτήτες ακολουθούν κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης.

Ένα τέτοιο πρόσωπο είναι ο Αποστόλης Τρίτος τον οποίο συναντώ στο κτήμα του στους γραφικούς λόφους του Μετσόβου. Το χωριό βρίσκεται σε υψόμετρο 1.600 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας στα βουνά της Πίνδου στη Βόρεια Ελλάδα. Κάθομαι μαζί με τον Αποστόλη , ο οποίος καλλιεργεί μούρα στο κτήμα του και μοιράζεται το πάθος του για τη γεωργία και την αγάπη του για την περιοχή που μεγάλωσε.

– Πώς προέκυψε η καλλιέργεια μούρων;
– Όταν ήμουν παιδί συνήθιζα να μαζεύω άγρια βατόμουρα και μύρτιλλα για τη μητέρα μου η οποία στη συνέχεια έφτιαχνε σπιτικές μαρμελάδες . Ως ενήλικας είδα ένα κενό στην αγορά . Μούρα δεν καλλιεργούνται στη Βόρεια Ελλάδα . Υπάρχουν μικρές διαθέσιμες ποσότητες που εισάγονται από άλλες χώρες των Βαλκανίων. Η ειρωνεία είναι ότι εδώ στο Μέτσοβο η γη είναι ιδανική για την καλλιέργεια μούρων γιατί έχει κρύο και σε αυτή ακριβώς τη θέση που βρισκόμαστε, σε 770 μέτρα πάνω από το επίπεδο της θάλασσας, είναι το κατάλληλο υψόμετρα για μια αποδοτική καλλιέργεια μούρων.

– Πώς ξεκινήσατε;
– Έκανα την έρευνά μου, και ταξίδεψα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για να μιλήσω με άλλους αγρότες μούρων. Στην προσπάθειά μου, γνώρισα έναν ελβετό γεωπόνο ο οποίος εμπορεύεται τα φυτά των μούρων. Αγόρασα μερικές ποικιλίες και στη συνέχεια άρχισα να πειραματίζομαι. Ενώ πειραματιζόμουν ήρθα σε επαφή με εμπόρους για να πάρω μια ιδέα σχετικά με την ενδεχόμενη αγορά και πραγματικά δεν περίμενα τέτοια ανταπόκριση. Η ζήτηση για τα μούρα μπορεί να ξεπεράσει την προσφορά πολύ γρήγορα, ιδίως στα τέλη του καλοκαιριού και στις αρχές του φθινοπώρου.

– Πόσο μεγάλο είναι το κτήμα;
– Περίπου 10 στρέμματα. Νοικιάζω το κτήμα από το 2009 για 25 χρόνια. Δεν αξίζε τον κόπο να έχω μικρότερα οικόπεδα εξαπλωμένα σε όλη τη περιοχή.

– Πως χρηματοδότησες το έργο σου;
– Η οικογένειά μου με βοήθησε αρκετά από το 2009 που ξεκίνησα. Έχω ένα 5 πενταετές πλάνο. Είναι σημαντικό να παρακολουθείς τις δαπάνες, επειδή μπορούν να βγούν εκτός ελέγχου γρήγορα.

– Γιατί στο συγκεκριμένο σημείο;
– Υπάρχει άφθονο νερό. Ο Μετσοβίτικος ποταμός έχει της πηγές του κοντά στο κτήμα και η γη εδώ είναι πολύ εύφορη. Μπορούν να φυτρώσουν σχεδόν τα πάντα σε αυτά τα εδάφη.

– Τι άδειες για να ξεκινήσεις την καλλιέργεια;
– Έπρεπε να πάρω άδεια από τον Τοπικό Δασαρχείο και να δηλώσω τα φυτά που καλλιεργώ στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Δεν χρειάστηκα ειδική άδεια όπως απαιτείται για άλλες γεωργικές δραστηριότητες , όπως η οινοποίηση ή η εκτροφή ζώων. Έστησα την επιχείρησή μου και έδωσα την επωνυμία στα προϊόντα μούρων, orifrum, που σημαίνει φρούτα του βουνού.

– Ποιοι είναι οι κίνδυνοι για την καλλιέργεια;
– Τα σκαθάρια, οι βρωμούσες , οι ακρίδες , οι αρκούδες και το ζεστό κλίμα. Τα έντομα τρώνε τα φυτά και το ζεστό κλίμα τα καίει. Χρειάζονται προφυλάξεις, επειδή αυτοί οι παράγοντες μπορούν να καταστρέψουν τη σοδειά για το έτος. Το μούρο είναι επίσης πολύ ευαίσθητο και με μικρή διάρκεια ζωής και επομένως χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.

– Πού εμπορεύεστε τα προιόντα σας;
– Με το που συλλέγονται τα μούρα συσκευάζονται σε κεσεδάκια 150g. Στη συνέχεια στοιβάζονται σε παλέτες και αποστέλλονται σε έναν έμπορο στην Αθήνα που τα διανέμει σε μικρούς και μεγάλους εμπόρους λιανικής πώλησης.

– Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
– Θα ήθελα να προσφέρω σε οικογένειες και σε παιδιά την ευκαιρία να μαζέψουν δικά τους μούρα εδώ στο κτήμα και ίσως να δημιουργήσω ένα μικρό κατάστημα όπου θα μπορούσα να προσφέρω στους επισκέπτες μαρμελάδες και προϊόντα gourmet βασισμένα στα μούρα. Αυτό είναι το επόμενο βήμα.

Η ιστορία του Αποστόλη δε θεωρείται τεράστια επιτυχία, όμως περιγράφει την διαδικασία σκέψης που του επέτρεψε να επωφεληθεί από αυτή. Παιδικές μνήμες δημιούργησαν την ιδέα. Με λίγο περισσότερο ψάξιμο εντοπίστηκε ένα κενό στην αγορά και έτσι προέκυψε η στρατηγική. Ακολούθησε η πειραματική φάση, που περιελάμβανε ανάλυση SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) του προϊόντος. Το επόμενο λογικό βήμα αποτελείται από την εφαρμογή της στρατηγικής, την αναγνώριση των πιθανών αγορών και πώς να μεγαλώσει η επιχείρηση στα επόμενα 5 χρόνια. Για πρωτάρηδες, ο Αποστόλης προτείνει να συμβουλευτείτε τις τοπικές αρχές σας και να μιλήσετε με ανθρώπους που είναι στην ίδια επιχείρηση.

——————————————————————————————————————————————————————————

πίσω στα άρθρα

« | »