Ανακαινίζοντας ένα ιστορικό ορόσημο.

Η περίπτωση του ξενοδοχείου Metropolis στα Ιωάννινα.

Info: [email protected]

metro2

 

Ανακαινίζεται ένα ιστορικό ορόσημο; Αυτό είναι ένα θέμα που οι παραδοσιακοί και οι μοντερνιστές συζητούν ατελείωτα. Αλλά εάν μπορούσατε να διατηρήσετε το παλιό, προσθέτοντας μια μοντέρνα εκδοχή; Αυτό ακριβώς έκανε ο Ευθύμιος Λύτσικας με το ξενοδοχείο Metropolis, ένα ορόσημο που βρίσκεται στην καρδιά της πόλης των Ιωαννίνων – μια πόλη των 100.000 κατοίκων με μεγάλη ιστορική επιρροή στη Βορειοδυτική Ελλάδα. Το ξενοδοχείο Metropolis άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του το 1934 και ήταν το πρώτο ξενοδοχείο στην περιοχή, που προσέφερε στους επισκέπτες του την πολυτέλεια του τρεχούμενου νερού και της κεντρικής θέρμανσης. Διατηρήθηκε ανέπαφο για εβδομήντα-οχτώ χρόνια μέχρι που ο εγγονός του ιδιοκτήτη το ανακαίνισε για πρώτη φορά το 2011.

Αυτό το μήνα η Tekmon Geomatics (TG) μιλά με τον Ευθύμιο Λύτσικα (EL) που μας λέει πώς κατάφερε να συγχωνεύσει με επιτυχία ένα παραδοσιακό ελληνικό, προ Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, αρχιτεκτονικό στυλ, με ένα μοντέρνο Ευρωπαϊκό.

TG: Γιατί αποφασίσατε να ανακαινίσετε αυτό το ιστορικό ορόσημο;

EL: Πίσω στο 1934 το ξενοδοχείο Metropolis όρισε μια εντελώς νέα τάση στη βιομηχανία φιλοξενίας της πόλης. Ο παππούς μου είχε ζήσει στις ΗΠΑ για σχεδόν 20 χρόνια και αποφάσισε να εισάγει το αμερικανικό πρότυπο φιλοξενίας, σε μια πόλη που μόλις έκανε τα πρώτα βήματα στον παγκόσμιο χάρτη. Το 1934, το τρεχούμενο νερό και η κεντρική θέρμανση ήταν ανήκουστες. Οι ντόπιοι έβγαζαν φωτογραφίες μπροστά από τα θερμαντικά σώματα. Εβδομήντα οχτώ χρόνια αργότερα, αποφασίσαμε ότι ήταν καιρός να ορίσουμε μια νέα τάση. Στο ξενοδοχείο έλειπε αυτή η σύγχρονη ευρωπαϊκή αίσθηση και για να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πελατών θα έπρεπε να το γκρεμίσουμε και να ξεκινήσουμε σχεδόν από την αρχή. Λόγω της ηλικίας, των διαστάσεων και της αρχιτεκτονικής, θα ήμασταν νομικά υποχρεωμένοι να διατηρήσουμε ορισμένα στοιχεία, όπως την εξωτερική όψη. Για οτιδήποτε άλλο που είχαμε την έγκριση αλλαγής ή τροποποίησης -το κάναμε.


metro1


TG: Τι περιλάμβανε το έργο ανακαίνισης;

EL: Ξεκινήσαμε με τη γραφειοκρατία το 2008. Χρειάστηκαν δύο χρόνια για να λάβουμε όλες τις απαραίτητες άδειες, διότι το Υπουργείο Πολιτισμού ορίζει το ξενοδοχείο Metropolis ως “πρόσφατο μνημείο” με άλλα λόγια ένα πολιτιστικό αγαθό που χρονολογείται μετά το 1830 και χρίζει προστασίας λόγω της ιστορικής, καλλιτεχνικής ή επιστημονικής σημασίας του. Χρειαζόμασταν τρεις τύπους αδειών. Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού έπρεπε να εγκρίνει τις νέες προδιαγραφές της εγκατάστασης. Στη συνέχεια, χρειαζόμασταν μια τυπική άδεια για την ανακαίνιση και επιπλέων μια ξεχωριστή άδεια όπου δηλώνεται η έγκριση ανακαίνισης ενός “πρόσφατου μνημείου”. Αυτό αναπόφευκτα προκάλεσε καθυστερήσεις και η κατασκευή ξεκίνησε 2 χρόνια αργότερα, το 2010. Το πρόσφατα ανακαινισμένο ξενοδοχείο άνοιξε τις πόρτες του το 2012. Η όλη διαδικασία διήρκεσε 4 χρόνια. Ήταν αρκετά, αλλά φτάσαμε μέχρι στο τέλος.
Το συνολικό έργο κατέστη δυνατό, χάρη σε ένα πλάνο χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που προσέφερε επιδότηση 55% για νέες πρωτοβουλίες ανάπτυξης, διαφορετικά το κόστος δεν θα ήταν βιώσιμο.

TG: Ποιες ήταν οι κατασκευαστικές προκλήσεις;

EL: Λόγω τις διάταξης και του μεγέθους του κτιρίου, η κατασκευή ήταν πράγματι μια πρόκληση, ειδικά όταν συνδέσαμε το υπόγειο με το ισόγειο. Δεν μπορούσαμε να φέρουμε μέσα μια μπουλντόζα οπότε πολύ δουλειά έγινε χειρωνακτικά με φτυάρια – όπως παλιά. Έπρεπε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στο υπόγειο επειδή συγκρατεί τα θεμέλια ολόκληρου του κτιρίου. Μία λάθος κίνηση και όλο το κτίριο θα κατέρρεε. Μια άλλη πρόκληση ήταν η στέγη. Επειδή βρισκόμασταν σε ένα πολυσύχναστο δρόμο πήραμε όλα τα μέτρα ασφαλείας, ώστε να μην κινδυνέψουν οι πεζοί.
Ο στόχος ήταν σαφής: να συγχωνεύσουμε το παλιό με το νέο. Βάψαμε το εξωτερικό για του δώσουμε μια φρέσκια όψη αλλά δεν αλλάξαμε την ύψους 15-μέτρων πέτρινη δομή. Όσο για το εσωτερικό το μεταμορφώσαμε πλήρως. Προσέλαβα μία νέα αρχιτέκτονα που αντιλήφθηκε το όραμά μου να συγχωνεύσω το μοντέρνο στο παραδοσιακό και της έδωσα πλήρη ανεξαρτησία στο σχεδιασμό. Ήμουν πολύ χαρούμενος με το αποτέλεσμα.

TG: Τι σημαίνει το ξενοδοχείο για την ευρύτερη τουριστική ανάπτυξη της περιοχής;

EL: Τα Ιωάννινα δεν είναι ακόμη γνωστά ως δημοφιλής τουριστικός προορισμός. Οι περισσότεροι επισκέπτες απλώς προσπερνάνε έχοντας άλλους προορισμούς και συνήθως μένουν για 2-3 ημέρες. Προσελκύει επιχειρηματικό και εμπορικό τουρισμού, κυρίως από την Αλβανία. Παρατηρήσαμε επίσης μια αύξηση του τουρισμού από το Ισραήλ, κυρίως επειδή τα Ιωάννινα είχαν μια ισχυρή εβραϊκή κοινότητα. Όταν ολοκληρωθεί η εθνική οδός Αθηνών-Ιωαννίνων, θα είναι πολύ πιο εύκολο στον κόσμο να έρθει εδώ. Εισερχόμενες ναυλωμένες πτήσεις από το εξωτερικό στο τοπικό αεροδρόμιο, θα αυξήσουν επίσης σημαντικά τον αριθμό επισκεπτών στα Ιωάννινα. Η ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου έχει μεγάλες δυνατότητες να γίνει ένας δημοφιλής προορισμός όλο το χρόνο. Οι επισκέπτες αγαπούν την ανεπηρέαστη φύση της πόλης και είναι έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν αυτό το κρυφό διαμάντι. Το βουνό και η θάλασσα είναι εξίσου προσβάσιμα. Η ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου είναι σε θέση να καλύψει όλα τα γούστα.

TG: Μελλοντικά σχέδια;

EL: Αυτή είναι η δεύτερη χρονιά λειτουργίας και μέχρι τώρα όλα καλά. Είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον και το σχέδιό μας είναι η προώθηση και πώληση του προϊόντος μας διεθνώς. Βεβαίως οι προστιθέμενες υποδομές σε γη και αέρα θα επιτρέψουν σίγουρα σε περισσότερους επισκέπτες να γνωρίσουν τα λιγότερο-ταξιδεμένα μέρη της Ελλάδος.

πίσω στα άρθρα

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο για να λάβετε μελλοντικά άρθρα:

« | »