Ένα πρότυπο παράδειγμα ελληνικής μαρίνας

Info: [email protected]

marina lefkas

Καθώς το καλοκαίρι φτάνει στο τέλος, σκεφτήκαμε τι πιο κατάλληλο από το να γράψουμε για την ανεπιτήδευτη ελληνική μαρίνα. Πάντα κρατούσε χαμηλότερο προφίλ σε σύγκριση με τη γαλλική μαρίνα ή την ιταλική μαρίνα ή ακόμα και τη μαρίνα του Μονακό επειδή δεν απευθυνόταν αποκλειστικά σε πολύ πλούσιους. Όμως, παρά τη διακριτική της εμφάνιση, η οικονομική ύφεση που χτύπησε τις χώρες του ευρώ το 2008 δεν λυπήθηκε αυτά τα όμορφα σχεδιασμένα λιμάνια που φιλοξενούν σκάφη όλων των μεγεθών. Έξι χρόνια αργότερα η θαλασσινή τουριστική ανάπτυξη είναι και πάλι σε άνοδο, χάρη στην ειδική προσπάθεια για την προώθηση της ελληνικής μαρίνας ως απαραίτητη υποδομή για ιστιοπλοΐα και θαλάσσια σπορ.

Αυτό το μήνα, η Tekmon Geomatics (TG) μιλά με τον Σπύρο Δαλλό (ΣΔ), Διευθυντή της Μαρίνας στην Λευκάδα, η μόνη οργανωμένη μαρίνα στο συγκεκριμένο Ιόνιο νησί και ένα από τα πιο πρόσφατα αναπτυγμένα σε όλη την Ελλάδα. Ο κ. Δαλλός μας μίλησε για τη γέννησή του έργου, την ανάπτυξή του, τις προκλήσεις της και τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα.


TG: Πως ιδρύθηκε η Μαρίνα της Λευκάδας και γιατί έγινε η επένδυση;


ΣΔ: Η τότε νομαρχία (1999) προκήρυξε ένα δημόσιο διαγωνισμό για την ανάπτυξη μιας πλήρως εξοπλισμένης και οργανωμένης μαρίνας στο νησί. Το Master Plan και οι οικοδομικές άδειες ήταν άμεσα διαθέσιμες και ο νικητής θα αναλάμβανε το καθήκον να αναπτύξει ένα χώρο 165 000 τετραγωνικών μέτρων, που συμπεριλαμβάνει 72 000 τετραγωνικά μέτρα γης, μεταξύ των οποίων 7000 τετραγωνικών μέτρων για κατασκευή, και 93 000 τετραγωνικών μέτρων παραθαλάσσιας περιοχής. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι όλες οι μαρίνες στην Ελλάδα είναι δημόσια ιδιοκτησία. Μόλις η νομαρχία ή η περιφέρεια προκηρύσσει ένα διαγωνισμό για την ανάπτυξη και τη διαχείριση μιας μαρίνας, ιδιωτικές εταιρείες υποβάλλουν προσφορές για το διαγωνισμό. Στην περίπτωσή μας, η Μαρίνα Λευκάδας ΑΕ, κέρδισε τον διαγωνισμό το 1999, η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 2002 και έχουμε μια λειτουργική μίσθωση για σαράντα χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2039. Η επένδυση ήταν στα 30 εκατομμύρια ευρώ.


TG: Ποιοι ήταν οι όροι και προϋποθέσεις μεταξύ της νομαρχίας και του επενδυτή;


ΣΔ: Η λειτουργική μίσθωσή μας θα διαρκούσε για 40 χρόνια. Είχαμε την ευελιξία για τον τρόπο λειτουργίας της μαρίνας αρκεί να συμφωνούσε με το Master Plan. Αν και η ομάδα μας των 16 ατόμων διαχειρίζεται άμεσα την παραθαλάσσια περιοχή, έχουμε αναθέσει όλες τις άλλες υπηρεσίες σε τρίτους προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένου του ξενοδοχείου, τις καφετέριες και τα εστιατόρια, τις υπηρεσίες επισκευής, τα καταστήματα ενοικίασης κλπ και τους ζητάμε ένα μηνιαίο μίσθωμα. Με τη σειρά μας, κάθε χρόνο, είμαστε υποχρεωμένοι να καταβάλουμε μια αμοιβή στη περιφέρεια η οποία αποτελεί μέρος της συμφωνίας μίσθωσης.


TG: Ποιες ήταν οι προκλήσεις του έργου;


ΣΔ: Τρεις ήταν οι κύριες προκλήσεις. Πρώτον, η ύφεση που έπληξε την ευρωζώνη το 2008 μείωσε τον αριθμό των σκαφών που εισέρχονταν στη μαρίνα. Οι κύριοι πελάτες ερχόταν από την Αγγλία, τη Γερμανία και την Ιταλία και προφανώς είχαμε λιγότερες αφίξεις από την Ευρώπη. Αυτή η πτωτική τάση διήρκεσε περίπου 5 χρόνια και φέτος, το 2014, έχουμε αρχίσει να βλέπουμε ξανά αύξηση από ευρωπαϊκές χώρες. Δεύτερον, ο παράνομος ελλιμενισμός βλάπτει την επιχείρηση μας. Παρότι προσπαθούμε για μια υψηλή ποιότητα εγκαταστάσεων σε λογικές τιμές και μια άριστη εξυπηρέτηση των πελατών μας, ο παράνομος ελλιμενισμός του σκάφους είναι επικίνδυνος, αλλά παρ ‘όλα αυτά είναι και δωρεάν. Τέλος, οι νόμοι και οι κανονισμοί συχνά συγχέουν τους διαχειριστές και τους επισκέπτες, επειδή 1) η νομοθεσία αλλάζει διαρκώς και 2) οι νόμοι δεν εφαρμόζονται. Για παράδειγμα, υπήρχαν τέλη εισόδου στην χώρα που τελικά κρίθηκαν αντισυνταγματικά και απαιτούνταν έγκριση από κάθε λιμενική αρχή, ακόμη και εάν ο προορισμός του σκάφους ήταν το αμέσως επόμενο νησί. Ευτυχώς, το 2010, η Ένωση Μαρινών Ελλάδας ιδρύθηκε για να εκπροσωπεί το συμφέρον των μαρίνων και την τουριστική βιομηχανία θαλάσσης. Σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί όσον αφορά τις διαδικασίες εισόδου και εξόδου και όλα τα σχετικά τέλη είναι διαφανή και σύμφωνα με την ευρώ-κοινοτική νομοθεσία.


TG: Τι επιφυλάσσει το μέλλον για την ελληνική μαρίνα;

ΣΔ: Έχουμε παραμείνει ήρεμοι στα ανήσυχα ​​νερά και αυτό φαίνεται να αποδίδει. Έχουμε δει κατά μέσο όρο 5.000 αφίξεις ετησίως μεταξύ 2004 και 2013. Λειτουργούμε όλο το χρόνο, προσπαθούμε να κρατήσουμε τους επαναλαμβανόμενους πελάτες και το μεγαλύτερο μέρος της διαφήμισής μας γίνεται από στόμα σε στόμα. Αν και πρέπει να πούμε ότι η KG MedMarinas, που είναι ο κύριος μέτοχος της Μαρίνα Λευκάδας Α.Ε. λαμβάνει μέρος σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις σκαφών και θαλάσσιου τουρισμού και αυτό βοήθησε να βελτιώσει την εικόνα της θάλασσας και του τουρισμού στην Ελλάδα. Επιπλέον, είμαστε μέρος του D-Marin marinas group που δίνει μεγάλα πλεονεκτήματα στους πελάτες μας και διασφαλίζει ένα υψηλό επίπεδο ποιότητας των υπηρεσιών και εγκαταστάσεων για τον πελάτη.

Είμαστε ακόμα μια σχετικά νέα μαρίνα και ενώ δεν μπορούμε να επεκτείνουμε τα κτίρια μας ανακαινίζουμε και εκσυγχρονίζουμε τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις μας για να προσελκύσουμε ένα μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών κάθε χρόνο. Κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής (Μάιος – Οκτώβριος) είμαστε σε χωρητικότητα 95% και τα Σαββατοκύριακα φτάνουμε εύκολα το 100%.

Τέλος, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ένα τέτοιο έργο μεγάλης κλίμακας όχι μόνο δημιουργεί άμεσα θέσεις εργασίας, ενισχύει επίσης έμμεσα τις τοπικές επιχειρήσεις και τη φήμη ολόκληρου του νησιού. Δεν είναι εύκολο κατόρθωμα, αλλά η ελληνική Μαρίνα γίνεται όλο και περισσότερο γνωστή και πιθανότατα θα συνεχίσει να κάνει αισθητή την παρουσία της σε άλλα μέρη πάνω στα 16 000 χλμ Ελληνικής ακτογραμμής.

πίσω στα άρθρα

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο για να λάβετε μελλοντικά άρθρα:

« | »